OLIMPIADA DE LIMBĂ,
COMUNICARE ŞI LITERATURĂ ROMÂNĂ
CLASA a VIII - a - model -
- Timpul efectiv de lucru este de 2 ore. Total : 120 de minute
Citeşte
cu atenţie textele de mai jos:
A. Cărţile sunt asemenea unor fluturi. De
obicei stau cu aripile lipite, aşa cum se odihnesc fluturii pe câte-o frunză,
când îşi desfăşoară trompa filiformă ca să soarbă apă dintr-un bob de rouă.
Când deschizi o carte, ea zboară. Şi tu odată cu ea, ca şi când ai călări pe
gâtul cu pene fine al unui fluture uriaş. Dar cartea nu are o singură pereche
de aripi, ci sute, ca un semn că ea te poate duce nu doar din floare-n floare
în această lume glorioasă, ci în sute de lumi locuite. Unele dintre ele seamănă
mult cu cea în care trăim, altele sunt populate de fiinţe care nu ni se arată decât în vise.
Pe aripile fluturilor noştri de hârtie,
asemenea unor solzişori ce irizează lumina, sunt tatuaje ciudate, înscrise cu
cerneală tipografică. A trebuit să
mergem la şcoală ca să le desluşim. Stând confortabil pe spinarea
mătăsoasă a marelui fluture, citim şi zburăm. Căci fluturele nu se urneşte de
pe frunza lui dacă nu-i inventăm aripile adevărate, care nu sunt de hârtie, nici de cerneală, nici de cuvinte,
ci de imagini, atingeri, mirosuri şi melodii. Pe toate ni le imaginăm citind.
Şi atunci înţelegem că zborul, chiar dacă ne duce în lumi îndepărtate, se
petrece întotdeauna în noi înşine. Cărţile sunt fluturi cu care zburăm prin
propria noastră minte, sub bolta uriaşă a ţestei noastre.
Niciun aparat de zbor nu te-a dus atât de
departe. Desluşind runele* ciudate de pe
aripile ce lopătează leneş, înţelegi că ele vorbesc despre oraşe de cristal şi
subterane pline de monştri, şi regine
misterioase şi secole îngropate în uitare, numai şi numai pentru că toate aceste minuni, miraculoase sau
înfricoşătoare, se află deja în tine. Se aflau acolo înainte să-ţi începi
călătoria. Citind şi zburând, ceea ce e unul şi acelaşi lucru, nu faci decât să
desenezi harta magică a propriului tău suflet. Ai ştiut că eşti atât de
complicat? Ai fi bănuit că trăiesc atât
de multe lumi în tine? (Mircea Cărtărescu, A patra inimă, în volumul Care-i
faza cu cititul?)
*Rune - Caractere grafice ale unor vechi alfabete germanice.
B.
Cărţile sunt
ca dragostea. Când priveşti înapoi, identificarea primei lecturi este la fel de
dificilă ca identificarea primei iubiri. Ordinea cronologică nu stabileşte
neapărat întâietatea, nici când este vorba despre cărţi, nici când este vorba
despre stările cunoscute sub numele de prima
dragoste. De fiecare dată când mă îndrăgosteam (şi asta a durat până
târziu) eram convins că sunt (în sfârşit!) la prima dragoste, că de data asta e chiar pe bune. Mi se
părea că pentru prima oară trăiesc cu adevărat. Toate experienţele anterioare
păleau în lumina pasiunii prezente, sortită şi ea uitării în clipa unor noi
scăpărări amoroase. La fel, fiecare nouă carte citită umbrea toate cărţile pe
care le citisem până atunci, ba chiar şi iubirile care o precedaseră, doar
pentru a fi, la rândul ei, retrogradată în banal de o nouă lectură... Ajunsesem
să simt că îmi trădez iubitele cu cărţi şi cărţile cu iubite. Căutam pe atunci
cartea la care să mă pot opri definitiv, citind-o iarăşi şi iarăşi de la capăt,
fără să mă plictisesc, fără să mai simt vreodată nevoia altei cărţi.[...]
Am
încercat mai târziu să aflu care a fost,
de fapt, prima mea carte [...] Constat că prima mea carte datează din perioada
preşcolară şi că nu a existat niciodată sub formă de carte palpabilă, deşi când
mă gândesc la ea îi văd coperţile, îi simt mirosul în nări, îi aud foşnetul
plin al paginilor, îi desluşesc forma şi greutatea în palme. Este o antologie
cristalizată spontan din poveştile şi poeziile pe care mi le spunea mamaia,
bunica mea de la ţară [...]
Antologia lui mamaia a fost abecedarul meu nescris.
(Florin Bican, Abecedarul meu nescris, în
volumul Care-i
faza cu cititul?)
A.
LECTURA (80 de puncte)
I. Înţelegerea
textului ( 16 puncte)
1.Precizează
o temă comună celor două texte propuse. 4 puncte
2.
Explică, în 8-10 rânduri, semnificaţiile uneia dintre următoarele afirmaţii: Cartea nu are o pereche de aripi, ci sute. /
Cărţile sunt ca dragostea.12
puncte
II. Scrierea despre textul literar (25 de puncte)
Scrie o compunere, de 15-20 de rânduri, în care să explici rolul
lecturii, evidenţiat în textele-suport.
III. Scrierea imaginativă (25 de puncte)
Redactează o compunere narativă, de 25-30 de rânduri, cu titlul Cartea, harta magică a sufletului. Pentru a obţine punctajul maxim, vei avea în
vedere următoarele repere:
- respectarea relaţiei dintre titlu şi conţinutul compunerii;
- utilizarea a cel puţin două moduri de
expunere, adecvate tipului de compunere;
- utilizarea, în compunere, a patru figuri de stil / procedee
stilistice diferite;
- viziunea originală asupra temei propuse.
Redactare: pentru ambele compuneri- II şi III- vei primi 14 puncte, repartizate astfel:
unitatea compoziţiei-2 puncte; registrul de comunicare,
stilul şi vocabularul- 3 puncte; coerenţa textului- 2 puncte; ortografie- 3 puncte. (
0-1 greşeli-3p.; 2-3 greşeli-2p.; 4 greşeli-1p.; peste 4 greşeli-0p.); punctuaţia
şi aşezarea în pagină- 2 puncte; creativitate şi originalitate- 2
puncte.
B.
PRACTICA RAŢIONALĂ ŞI FUNCŢIONALĂ A LIMBII (10 puncte)
- Formulează patru întrebări dintr-un posibil interviu cu autorul
unuia dintre textele citate. 4 puncte
- Explică rolul cratimei în structura te-a dus şi rolul
semnului întrebării din enunţul: Ai ştiut că eşti atât de complicat? 6 puncte
C.
ELEMENTE DE CONSTRUCŢIE A COMUNICĂRII ( 20 de puncte)
- Alcătuieşte câte un enunţ cu omonimele
cuvintelor: bob, noi, minte. 6 puncte
- Menţionează funcţiile sintactice şi
cazurile cuvintelor: o nouă
lectură. 6 puncte
3.
Precizează felul
propoziţiilor subordonate subliniate în textul A. 8 puncte
NOTĂ! Se acordă 10 puncte din oficiu.
Total: 120 de puncte
|