I. Citeşte cu atenţie textulEmoţie de toamnă , de N. Stanescu:
A venit toamna, acopera-mi
inima cu ceva,
cu umbra unui copac sau mai bine cu
umbra ta.
Mă tem că n-am să te mai văd, uneori,
că or să-mi crească aripi ascuţite
până la nori,
că ai să te ascunzi într-un ochi
străin,
şi el o să se-nchidă cu o frunză de
pelin.
Şi-atunci mă apropii de pietre şi
tac,
iau cuvintele şi le-nec în
mare.
Şuier luna şi o răsar şi o
prefac
într-o dragoste mare.
Alcătuieşte enunturi cu sensurile propriu şi
figurat ale cuvintelor umbra şi toamna.10 pc.
Scrie sinonimele
contextuale ale cuvintelor copac, străin.5 pc.
Demontrează omonimia
cuvântului mare.5
pc.
Scrie valorile
morfologice ale cuvintelor subliniate.5 pc.
Identifică un cuvânt
care conţine diftong şi unul care conţine hiat.5
pc.
Transcrie o imagine
vizuală.5
pc.
Identifică şi
explică o metaforă.10 pc.
Motivează
folosirea cratimei în versul şi el o să se-nchidă cu o frunză de
pelin.5 pc.
Analizează
fraza: Desigur că e de aşteptat să rămânem cum ne-am propus.
şi verbul subliniat.20
pc.
II. Redactează o compunere, de 15-20 de
rânduri, în care să îmbini naraţiunea cu descrierea şi să foloseşti toate
tipurile de subiecte învăţate (exprimat, inclus şi subînţeles). Subliniază-le şi
pune in paranteză subiectele neexprimate. (4 exemple).20 pc.