Toate
subiectele sunt obligatorii. Se acordă 10 puncte din oficiu.
Timpul de
lucru efectiv este de 2 ore.
SUBIECTUL
I (42 de puncte)
Citește, cu atenție, textul:
,, Și cu toată stăruința lui Moș Fotea și a lui bădița Vasile,
Smărăndița a mâncat papara, și pe urmă ședea cu mâinile la ochi și plângea ca o
mireasă, de sărea cămeșa de pe dânsa. Noi, când am văzut asta, am rămas înlemniți.
Iar părintele, ba azi, ba mâine, aducând pitaci și colaci din biserică, a împărțit
la fiecare, de ne-a îmblânzit, și treaba mergea strună; băieții schimbau tabla
în toate zilele, și sâmbăta procitanie. Nu-i vorbă, că noi tot ne făceam felul,
așa, câteodată; căci, din bățul în care era așezată fila cu cruce-ajută și
buchile scrise de bădița Vasile pentru fiecare, am ajuns la trătaji, de la
trătaji la ceaslov, ș-apoi, dă, Doamne, bine! în lipsa părintelui și a
dascălului intram în ținterim, țineam ceaslovul deschis, și, cum erau filele
cam unse, trăgeau muștele și bondarii la ele, și, când clămpăneam ceaslovul,
câte zece-douăzeci de suflete prăpădeam deodată; potop era pe capul muștelor!
Într-una din zile, ce-i vine părintelui, ne caută ceasloavele și, când le vede
așa sângerate cum erau, își pune mâinile în cap de necaz. Și cum află pricina,
începe a ne pofti pe fiecare la Balan și a ne mângâia cu sfântul ierarh Nicolai
pentru durerile cuvioaselor muște și ale cuvioșilor bondari, care din pricina
noastră au pătimit.’’
(Ion Creangă, Amintiri din copilărie –fragment)
A. Scrie, pe
foaia de examen, răspunsul pentru fiecare dintre cerințele de mai jos:
1. Notează
câte un sinonim potrivit pentru sensul din text al cuvintelor: înlemniți, așezată, pricina. …………………………………………………………………...………6 puncte
2. Identifică
grupurile fonetice din primul enunț………………………………...….6 puncte
3. Explică
rolul cratimei în structura ,,Nu-i vorbă’’……………………………...….6 puncte
4. Selectează
două figuri de stil diferite din fragmentul dat………………………..6 puncte
5. Prezintă,
în 4 -6 rânduri, semnificația structurii: ,,plângea
ca o mireasă, de sărea cămesa de pe dânsa.’’…………………………...………………………………………...6 puncte
B. Redactează
o compunere de maximum 10 rânduri, în care să faci rezumatul fragmentului
propus la subiectul I. ……………………………………….…………………...12 puncte
În compunerea ta,
trebuie:
-să identifici secvențele
narative;
-să prezinți succint
întâmplările esențiale în succesiunea logică a textului;
-să identifici
personajele și rolul lor în desfășurarea acțiunii;
-să respecți trăsăturile
specifice ale acestui tip de compunere.
SUBIECTUL al
II-lea
(36 de puncte)
Citește, cu atenție, textul:
,,Sigur că a fost nevoie de secole
pentru ca osmoza să se producă, pentru ca din ruinele imperiului să nască o
nouă lume strânsă în jurul celor trei centre ale vieții medievale: mănăstirea,
castelul, orașul. Și fiecare din aceste centre și-a produs cultura specifică.
În mănăstiri s-au născut literatura religioasă, textele și muzica aferentă. Viața
seniorilor feudali a generat eposurile eroice ale fiecărui popor, de la Cântecul
lui Roland la Nibelungenlied și la Cantar de Mio Cid, precum și
fermecătoarele romane cavalerești Roman d’Alexandre, Roman de Troie
etc. Dar pe lângă cele scrise de francezul Chrétien de Troyes care a abordat
mai toate subiectele predilecte ale timpului, două au rămas cu valoare net
prevalentă:Tristan și Isolda a lui Gottfried von Strassburg și Parzifal
de Wolfram von Eschenbach.
(Zoe Dumitrescu – Bușulenga,
Evul
mediu, în Crestomație de literatură universală, Editura
Diacon Coresi, 1993)
A. Scrie, pe
foaia de examen, răspunsul pentru fiecare dintre cerințele de mai jos:
1. Formulează
câte un enunț în care să precizezi următoarele aspecte din textul dat:
-care sunt centrele vieții
medievale;
-care sunt cele mai
valoroase scrieri ale vremii………………………………...…….4 puncte
2. Scrie titlul articolului din care este extras
fragmentul și autorul…………….……4 puncte
3. Menționează care este
valoarea morfologică a fiecăruia dintre cuvintele subliniate din secvența: Sigur că a fost nevoie de secole pentru ca
osmoza să se producă, pentru ca din ruinele imperiului să nască o nouă
lume strânsă în jurul celor trei centre ale vieții medievale:
mănăstirea, castelul, orașul………………………………………………4 puncte
4. Precizează funcția
sintactică a cuvintelor subliniate din secvența: Și fiecare din aceste centre și-a produs cultura
specifică. În mănăstiri s-au născut literatura religioasă, textele și
muzica aferentă……………………………………………………………………….4 puncte
5.Transcrie două propoziții
subordonate diferite din text și precizează felul acestora.4 puncte
6. Construiește o frază
alcătuită din două propoziții în care să existe o propoziție subordonată
predicativă, introdusă prin conjuncția subordonatoare dacă…………………………..4 puncte
B. Redactează
o compunere de 80 – 150 de cuvinte (10-15 rânduri), în care să prezinți o
întâmplare petrecută în timpul vacanței de primăvară. …………………………..12 puncte
În compunerea ta
trebuie:
-
să indici reperele spațio-temporale ale acestui
eveniment;
-
să prezinți, pe scurt, întâmplarea la care ai
fost martor;
-
să ai o structură adecvată tipului de text și cerinței formulate;
-
să respecți limita de spațiu indicată.
Notă! Vei primi 12 puncte
pentru redactarea întregii lucrări (unitatea compoziției – 1p; coerența
textului – 2p; registrul de comunicare, stilul și vocabularul adecvate conținutului
– 2p; ortografia – 3p; punctuația – 2p; așezarea corectă în pagină,
lizibilitatea – 2p)
|